The More Bistro

Efter regn kommer solsken sägs det, och i mitt fall blev det tack och lov så. En tuff start på dagen gjorde att min kväll blev så mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas på. När jag väl stressat runt länge nog med tvätt hit och toalettpapper dit så tog jag mig i kragen och cyklade hem till Jonatan. Efter att ha stressdushat försökte jag komma fram till hur jag på något vis skulle kunna se representabel ut på mindre än en timme och lyckades tack och lov med min mission. Jonatan har det så mycket enklare måste jag säga. Vit skjorta, kostym, slips/fluga och ett par manchettknappar så är det klart. Ibland önskar jag att jag var man måste jag säga. 
 
Nå, när det väl var färdigklätt och piffat nog så tog vi oss (i god tid) till The More Bistro. Jag hade ingen aning om vad jag hade för kväll framför mig, men det var temavecka "Oregon Pinot Week". Det blev en väldigt bra start med den troligtvis godaste Dry Martini jag druckit. Det blev väldigt många rätter och jag vet inte ens om jag kommer ihåg dem i rätt ordning. 

Först kom en gravad kalvfilé med pumpa, pumpamousse och en variant på coleslaw. Rätt nummer två var en nästan perfekt stekt pilgrimsmussla med paprikaskum och caviar samt ett chips på 3årig prästost (eller var det herrgård?). Dessa två var väldigt olika och den bästa var helt klart kalvfilén. 
Den första "riktiga" rätten som Daniel Lindgren beskrev det som, var ett ägg bakat i 63 grader med hummer och hummermousse samt "de sista tomaterna från österlen". Jag är inte så förtjust i lösa ägg, men detta var väldigt gott, speciellt med hummermoussen och tomaterna. 
Nästa upp var en terrin med anklever om jag inte missminner mig. Den serverades med frystorkade aprikoser, aprikosmarmelad och vit tryffelglass. En fantastiskt smakrik rätt som jag blev glatt överraskad av.
 
Vår första "varma rätt" blev griskind på syrad spetskål med äpplen - jag älskar spetskål och speciellt syrad. Äpplena tillförde tyvärr inte så mycket som jag hoppades på när vi fick in rätten, men helt klart väldigt gott. 
Varmrätt nummer två blev vildand med karljohansvamp och kantarell, en liten korv på högrev samt en tortellini med vildandslår. En väldigt god rätt, svampen (speciellt karljohanen) gifte sig fint med vildanden och högreven var god med de små rödlökarna som också dekorerade talriken. 
Som osträtt fick vi en "skånsk grana padano" med olika betor och kanderade valnötter. När jag såg rätten så åkte mina förväntningar upp i taket vilket tyvärr medförde att rätten blev lite platt. Betorna var bleka i smaken, något som kanske var meningen, men osten och de kanderade valnötterna räddade upp denna lilla rätt. 

Sist men absolut inte minst kom det in en fantastiskt söt liten skål med "frukost", och beskrivningen passade verkligen. Det var pannkaksglass med ett lönnsirapsflarn, färska björnbär, hallon och blåbär som var vända i frystorkat kaffe och någonting mer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det var verkligen en fantastisk liten efterrätt och jag blev verkligen förtjust. Vad som var ännu bättre till detta var det vita, söta vinet som gjorde sig väldigt bra tillsammans med de syrliga bären. Det första vinet som inte var Pinor Noir. 

Och angående vinerna under kvällen så la de verkligen upp det på ett bra vis. O.P.P. var först ut, men det var inte någon favorit, nummer 3 ut kom från Shea Wine Cellars och var klart bättre. För varje vin vi serverades så steg kvaliteten kändes det som, det fjärde av de 5 Pinoterna vi fick in var enligt mig det bästa, och det var Trisaetum. 
Så, efter att ha ätit på The More Bistro fick iallafall jag mersmak och jag tror att det även gällde för Jonatan. Återkomma - ja det blir nog fler besök där!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

catsandcrumbs.blogg.se

Ännu ett försök till att skapa den där vettiga bloggen som jag faktiskt vill uppdatera. Jag har länge drömt om att blogga, men har aldrig riktigt haft tålamod nog att göra det. Så kommer jag lyckas?

RSS 2.0